Zapraszamy do działu promocji
Jesteśmy po to byś widział lepiej
Promocje
Jak widzi dziecko

(0 - 8 lat)

1. Prawidłowy przebieg rozwoju widzenia wpływa na jakość życia dziecka, a później dorosłego człowieka.
2. Wzrok jest zmysłem podlegającym rozwojowi i poddającym się rehabilitacji.
3. Warunkiem właściwego rozwoju widzenia jest sprawny układ wzrokowy czyli zdrowa gałka oczna, nerw wzrokowy, droga wzrokowa i odpowiednie części kory mózgowej.
4. Umiejętności widzenia uczymy się całe życie, ale za najważniejszy okres jej rozwoju uważa się pierwsze dwa lata życia.
5. Poziom rozwoju widzenia można badać już w kilka dni po urodzeniu.
6. Niezwykle ważne jest badanie i ocena wzroku przez specjalistę (lekarza okulistę) w pierwszym, drugim i trzecim miesiącu życia, szczególnie dzieci z ciąż zagrożonych, dzieci przedwcześnie rodzonych lub tzw. ryzyka urodzeniowego.
7. Jak najwcześniejsze leczenie i rehabilitacja wzroku może ewentualne nieprawidłowości zmniejszyć, ograniczyć lub wyeliminować.
8. Kontrolowanie procesu widzenia i wpływanie na jego przebieg np. poprzez leczenie, używanie okularów korekcyjnych, ochronnych, pomocy optycznych i nieoptycznych oraz odpowiednie widzenia mogą sprawić, że wasze Dziecko będzie się lepiej rozwijać.

 

 

OKRES NOWORODKOWY 

 

I miesiąc życia

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • pojawia się odruch rogówkowy;
  • reakcja źrenic na światło;
  • odruchowe zamykanie lub zaciskanie powiek pod wpływem silnego światła skierowanego na twarz dziecka;
  • pierwsze ruchy sakkadowe;
  • dziecko wybiera i preferuje twarz człowieka;
  • uważne wpatruje się w twarze najbliższych osób z odległości 15-40 cm, lubi zmienna mimikę twarzy i próbuje ja naśladować; (fiksacja czasami pojawia się później);
  • posługuje się raz jednym, raz drugim okiem;
  • lubi kontury, proste pionowe i poziome wzory, duże rozmiary (najlepiej czarno-białe). 

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?
  • gdy występuje widoczna różnica w wielkości gałek ocznych, wyglądzie oczu i powiek np. przymglona rogówka, biała źrenica, nierówne źrenice, 
  • nierówna szerokość szpary powiekowej;
  • gdy oczy są w mimowolnym ruchu, cały czas "pływają" w różnych kierunkach (może to być oczopląs wrodzony);
  • gdy zamiast łez pojawia się inna wydzielina np. ropa;
  • dziecko nie patrzy na twarze bliskich osób;
  • często ma zamknięte oczy;
  • opadają powieki podczas otwierania oczu;
  • gałki oczne lub jedno oko odchylają się przez cały czas od właściwego ułożenia w kierunku nosa, skroni,czoła;
  • występuje lub pojawił się oczopląs tylko jednego oka;
  • oczy są zaczerwienione, łzawią bez "powodu";
  • dziecko często uciska oczy piąstkami.

 

UWAGI

Oceniając funkcje narządu wzroku wcześniaków należy brać pod uwagę tzw. skorygowany wiek ciążowy, a więc liczony od planowanej daty porodu.
Do okulisty należy zgłosić się zawsze w pierwszym miesiącu życia dziecka jeżeli występują lub występowały w rodzinie takie choroby jak: zaćma wrodzona, jaskra wrodzona, siatkówczak.

 

 

 

OKRES NIEMOWLECY

 

1-3 miesięcy 

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • występuje oczopląs optokinetyczny;
  • dziecko wpatruje się w źródła światła, jasne ściany, okna;
  • śledzi poruszające się źródło światła od środkowej linii ciała na zewnątrz (lepiej w poziomie niż pionie i ukośnie);
  • fascynuje się różnymi źródłami światła, błyszczącymi przedmiotami i jaskrawymi kolorami;
  • dłużej wpatruje się w twarze osób najbliższych;
  • przygląda się własnej ręce;
  • spogląda do góry na zabawki;
  • przenosi spojrzenie (kieruje oczy) w kierunku źródła dźwięku;
  • rozwija się koordynacja obu gałek ocznych (w tym okresie życia dziecko może okresowo zezować);
  • pojawiają się zbieżne ruchy gałek ocznych;
  • podąża wzrokiem za poruszającą się zabawka (40-60 cm od oczu w prawa i lewa stronę);
  • odwzajemnia uśmiech.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • nie skupia wzroku lub słabo fiksuje na twarzy rodzica;
  • nie uśmiecha się w odpowiedzi na uśmiech;
  • wyraźnie patrzy tylko jednym okiem (ustawia głowę w jedna stronę);
  • źle reaguje (nadwrażliwość) na światło, mruży oczy, zamyka je lub zaciska silnie powieki;
  • reaguje z opóźnieniem na pokazywane zabawki;
  • reaguje na bodźce lub ruch nie na wprost twarzy ale z boku głowy, w jej górnej bądź dolnej części;
  • przygląda się własnej ręce tylko po jednej stronie ciała;
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego;
  • nie odwzajemnia uśmiechu;
  • oczy często zezują lub poruszają się niezależnie od siebie;
  • oczy drgają w poziomie, pionie bądź naprzemiennie.
 
 

3-5 miesięcy

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • dziecko skupia wzrok (fiksuje) na przedmiotach z odległości ok. 1m;
  • bada i "ogląda" własne ręce;
  • ustawia oczy centralnie;
  • przenosi spojrzenie z reki na obiekt;
  • widzi barwy;
  • lubi grzechotki, gryzaki, zabawki piszczące, wyciąga rękę w ich kierunku, chwyta je, szczególnie wtedy, gdy znajdują się w zasięgu jego rak;
  • przekłada zabawkę z reki do reki;
  • pojawia się akomodacja z odległości 13-50 cm;
  • spostrzega głębię.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • dziecko nie skupia wzroku na osobach;
  • nie skupia wzroku na zabawkach;
  • nie wyciąga reki w kierunku zabawki;
  • słabo interesuje się otoczeniem;
  • nie reaguje na odbicie w lustrze;
  • występują nietypowe zachowania (np. kiwanie się).

 

 

5-7 miesięcy   

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • dziecko patrzy na zabawki pokazywane w całym obszarze pola widzenia (prawa-lewa, góra-dół);
  • wyrzuca zabawki i patrzy, gdzie upadły;
  • rozwija się koordynacja oko-reka;
  • doskonali się fiksacja;
  • rozwija się pamięć wzrokowa;
  • następuje koordynacja większości odruchów obuocznych;
  • reaguje odmiennie na zmieniający się wyraz twarzy rodzica.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • brak lub słaba koordynacja oko-reka;
  • słaba fiksacja;
  • brak zbieżności;
  • preferencja jednego oka.

 

 

7-12 miesięcy

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • dziecko interesuje się drobnymi przedmiotami lub detalami w przedmiotach;
  • fiksuje wyraz twarzy i naśladuje go;
  • płynnie śledzi wzrokiem;
  • przechyla głowę żeby spojrzeć w wybranym kierunku;
  • lubi różne kształty i formy geometryczne;
  • rozwinięte widzenie obuoczne.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • nie interesuje się nowymi zabawkami;
  • nie patrzy na zabawki, którymi się bawi;
  • nie interesuje się małymi zabawkami, nie zauważa ich (piłeczki, cukierki);
  • nie skupia wzroku na zabawkach oddalonych o np. 1-2 metry;
  • nie interesuje się otoczeniem;
  • nie obserwuje domowników;
  • słaby rozwój motoryczny;
  • opóźnioną koordynacja ruchów głowy i oczu.

 

 

OKRES ŻŁOBKOWY 

13-18 miesięcy

  

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • dziecko interesuje się książeczkami i kolorowymi obrazkami;
  • identyfikuje podobieństwa i różnice;
  • szereguje klocki i buduje wieże z klocków;
  • lubi bazgrać, rysować linie grubymi kredkami;
  • rozwija się orientacja pionowa;
  • współdziała w czynnościach samoobsługowych;
  • idzie do rodzica, zabawki.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • opóźnienie lub brak zainteresowania książeczkami, obrazkami, gazetami;
  • brak zainteresowania bazgraniem;
  • nie porusza się w stronę osób i zabawek

 

1,5 roku - do 3 lat 

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • śledzi wzrokiem w pełnym zakresie ruchu i wg potrzeb;
  • doskonali się koordynacja wzrokowo ruchowa i manipulacja;
  • rozróżnia i identyfikuje znajome przedmioty, lubi układanki przedmiotowe i obrazkowe;
  • lubi zabawy w chowanego z zabawkami i ludźmi.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • brak prawidłowych (płynnych, ciągłych) ruchów śledzących oczu;
  • słabe zainteresowanie otoczeniem;
  • podczas chodzenia dziecko potyka się o meble, zabawki, progi;
  • powolne, niechętne przemieszczanie się z jednego
  • pomieszczenia do drugiego.

 

 

OKRES PRZEDSZKOŁY 

 

3-5 lat 

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • dziecko zna figury geometryczne;
  • rozpoznaje barwy i odcienie barw, nazywa je;
  • wyraźnie widzi i nazywa szczegóły na obrazkach;
  • dopasowuje takie same litery, cyfry;
  • sortuje przedmioty, grupuje, dzieli na kategorie wg wielkości, barwy, długości;
  • rozpoznaje przedmioty na obrazkach widziane pod różnym katem z bliska i z daleka;
  • mówi na temat tego co dzieje się na obrazkach (układa historyjki obrazkowe);
  • rozwija się wzrokowa orientacja przestrzenna.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • dziecko ma trudności z rozróżnianiem: figury od tła, kształtów, wielkości, barw;
  • trudności z widzeniem szczegółów na obrazkach;
  • nie nazywa kolorów;
  • przechyla głowę w bok lub nienaturalnie układa ciało podczas oglądania TV, książki;
  • mruży oczy, marszczy twarz gdy obserwuje obiekty z dalszej odległości;
  • ma trudności z prostymi czynnościami ruchowymi (np. chwytanie i rzucanie piłki oraz śledzenie toru jej ruchu);
  • ma trudności z wchodzeniem i schodzeniem po schodach;
  • szura obuwiem podczas chodzenia;
  • słabo posługuje się ołówkiem, kredka, łyżka;
  • szybko meczy się po okresach koncentracji wzrokowej;
  • ma bóle głowy, nudności, pieczenie i swędzenie oczu;
  • zgłasza zamazywanie i rozmywanie obrazu, podwójne widzenie.

 

 

OKRES WCZESOSZKOLY

 

5-8 lat 

Prawidłowy rozwój wzroku.

  • rozpoznaje i identyfikuje znaki abstrakcyjne (m.in. cyfry, litery);
  • rozróżnia, rozpoznaje, kojarzy, interpretuje wyrazy;
  • czyta;
  • pisze.

 

Kiedy zwrócić się do okulisty?

  • dziecko myli takie same cyfry i litery;
  • opuszcza litery w wyrazach podczas czytania;
  • nie widzi liter i cyfr z odległości kilku metrów;
  • źle widzi z bliskich lub dalekich odległości;
  • czyta, pisze z głowa bardzo blisko tekstu;
  • mruży oczy, zasłania oko podczas pisania w zeszycie lub przepisywania z tablicy;
  • szeroko otwiera oczy, trze oczy;
  • zamyka lub zakrywa jedno oko;
  • zmienia końcówki wyrazów, pomija lub dodaje literki przy czytaniu i przepisywaniu;
  • ma trudności z pisaniem w zeszytach.

 

Dbanie o oczy i narząd wzroku wymaga badania oczu przez lekarza okulistę przynajmniej jeden raz w roku oraz w każdym przypadku stwierdzenia jakichkolwiek dolegliwości lub/i zaburzeń widzenia.

Gdzie szukać pomocy?

  • poradnie okulistyczne dla dzieci,
  • ośrodki wczesnej interwencji,
  • poradnie rehabilitacji wzroku,

 

Konsultacja medyczna: lekarz okulista dr Anna Gotz-Wieckowska.

Opracowanie: rehabilitant wzroku słabo widzących mgr Małgorzata Płóciennik.

Broszura dofinansowana przez Ministerstwo Zdrowia.

Powrót
KONTAKT
Godziny otwarcia:
pn. - pt. 11:00 - 19:00
sobota: 10:00 - 14:00
Optiker Salon Optyczny
ul. Łukowska 7c
04-133 Warszawa - Grochów
Formularz kontaktowy

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.
Dowiedz się więcej